Σχετικά με την διαπραγμάτευση.

Σήμερα έρχονται οι ευρωπαϊκοί θεσμοί. Θα υπάρξουν επαφές με την ελληνική πλευρά. Οι διαπραγματεύσεις θα συνεχιστούν αύριο με την συμμετοχή και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.

Εκτίμηση της κυβέρνησης είναι ότι οι διαπραγματεύσεις έχουν φτάσει σε τελική φάση για την συμφωνία σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων. Επιδίωξή μας είναι η συμφωνία αυτή, να αποτελέσει την βάση για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης από το Eurogroup.

Με βάση την συμφωνία του περασμένου Ιουλίου, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης πρέπει να ξεκινήσει η συζήτηση για την απομείωση του Χρέους.

Τις τελευταίες ημέρες έχει έρθει στην δημοσιότητα ένα σενάριο που αφορά την πιθανότητα να συμφωνηθεί από τώρα η υλοποίηση επιπλέον μέτρων το 2018.

Μια τέτοια προοπτική αφορά μόνο την περίπτωση που θα υπάρχουν αποκλίσεις από τον στόχο του 3.5% για το πλεόνασμα.

Τα σενάρια αυτά επιβεβαιώνουν το μέγεθος των διαφορών ανάμεσα στους θεσμούς καθώς και το πόσο δύσκολη και σύνθετη είναι η προσπάθεια να επιτευχθεί συμφωνία με όλους τους θεσμούς ταυτόχρονα.

Η ελληνική κυβέρνηση διαμορφώνει την θέση της αποκλειστικά με βάση τις επιπτώσεις στην οικονομία.

Είναι προφανές, ότι η εκ των προτέρων ανακοίνωση μέτρων που:

  • 1ον: αφορούν μελλοντική φάση,
  • 2ον: δεν προβλέπεται να ληφθούν στο σύνολό τους,
  • 3ον: το ενδεχόμενο εφαρμογής τους αφορά ειδική περίπτωση και
  • 4ον: με βάση τις επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας δεν χρειάζονται,

θα λειτουργήσει ως αυτοεκπληρούμενη προφητεία, προεξοφλώντας την αδυναμία υλοποίησης των στόχων.

Η κυβέρνηση εκτιμά ότι βάση για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης θα αποτελέσουν και οι θετικές εξελίξεις στην ελληνική οικονομία, καθώς τα στοιχεία υπερβαίνουν τις σχετικές προβλέψεις.

Είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε ότι η θετική αυτή εικόνα αποτυπώνεται και στην έκθεση της Eurostat.

Η έκθεση θα δοθεί στην δημοσιότητα την ερχόμενη Πέμπτη και αποτυπώνει μεγαλύτερο πρωτογενές πλεόνασμα σε σχέση με αυτό που είχε αρχικά προβλεφθεί.

Στην εικόνα αυτή θα πρέπει να συνεκτιμηθεί και η κίνηση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, να εντάξει τις ελληνικές τράπεζες στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.

Σήμερα, αναρτώνται για διαβούλευση το ασφαλιστικό και το φορολογικό, που υλοποιούν τους στόχους της συμφωνίας με βάση τις ελληνικές θέσεις.

Η ελληνική πλευρά τηρεί την δέσμευσή της για δικαιότερη κατανομή των βαρών και προστασία των ασθενέστερων.

Ταυτόχρονα, οι μεταρρυθμίσεις διασφαλίζουν την βιωσιμότητα του ασφαλιστικού και του φορολογικού συστήματος.

Υπενθυμίζουμε ότι το ασφαλιστικό κατοχυρώνει

  • Πρώτον, ότι δεν θα υπάρχει καμία μείωση στις κύριες συντάξεις.

Οι παλαιές συντάξεις επανυπολογίζονται σύμφωνα με το νέο τρόπο υπολογισμού, αλλά τυχόν προσωπική διαφορά διατηρείται και προστατεύεται απολύτως.

  • Δεύτερον, ότι οι επικουρικές συντάξεις επανυπολογίζονται σύμφωνα με το νέο τρόπο και προστατεύεται απολύτως το 90% των συνταξιούχων, εφόσον καμιά μείωση δεν θα γίνει σε όσους έχουν άθροισμα κύριας και επικουρικής σύνταξης 1300 Ευρώ και κάτω.
  • Τρίτον, εξασφαλίζονται αξιοπρεπείς νέες συντάξεις, διανέμοντας με πιο δίκαιο τρόπο μια μικρότερη πίτα με κανόνες ισονομίας και κοινωνικής δικαιοσύνης. Κατοχυρώνεται η Εθνική Σύνταξη στα 384 Ευρώ για 20 χρόνια ασφάλισης ή 346 για 15.

Επιπλέον, εξασφαλίζεται μια βασική αναπλήρωση εισοδήματος και για τους μακροχρόνια ανέργους και όσους ασχολούνται με μη σταθερές μορφές εργασίας.

  • Τέλος, σε ότι αφορά τις εισφορές. αποτυπώνεται η ρύθμιση στην οποία υπήρξε μεγαλύτερη προσέγγιση στην τελευταία φάση της διαπραγμάτευσης: δηλαδή 0,5 αύξηση στην εισφορά εργοδοτών και 0,5 εργαζομένων για τα πρώτα τρία έτη και 0,25+ 0,25 αντίστοιχα για τα τρία επόμενα.

Σε ότι αφορά το φορολογικό:

  • Προβλέπεται μείωση φόρου ή μηδενική επιβάρυνση για το 99,8% των μισθωτών και συνταξιούχων, χάρη στην προοδευτικότητα της νέας φορολογικής κλίμακας.

  • Προκύπτει ελάφρυνση των μεσαίων εισοδημάτων από 28.000 μέχρι 43.000 ευρώ, ενώ επιβάρυνση υπάρχει μόνο για τα μεγάλα εισοδήματα, πάνω από 50.000 ευρώ.

  • Το 92% των φορολογουμένων μόνο από επιχειρηματική δραστηριότητα έως 32.000 ευρώ θα πληρώσει έως και 700 ευρώ λιγότερα.

  • Το 71% των φορολογουμένων με εισόδημα από επιχειρήσεις και μισθούς θα πληρώσει λιγότερο φόρο

  • Συνολικά, για μισθωτούς και συνταξιούχους υπάρχει εξορθολογισμός και προοδευτική επιβάρυνση ανάλογα με τα εισοδήματα.

  • Η συνολική εικόνα αποτυπώνει σημαντική ελάφρυνση στα μικρά και μικρομεσαία εισοδήματα, ενισχύοντας κατά το δυνατόν τους μικρούς επιχειρηματίες.

Για το προσφυγικό:

Η ελληνική κυβέρνηση εκτιμά ως ιδιαίτερα θετική την επίσκεψη των τριών θρησκευτικών ηγετών στην Λέσβο, που πήρε διαστάσεις παγκόσμιου γεγονότος.

Το μήνυμα αλληλεγγύης στους πρόσφυγες, παρέχει στήριξη στην Ελλάδα και τον λαό της, που δίνει έναν διαρκή αγώνα μέσα σε πολύ δύσκολες κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες.

Υπερασπιζόμαστε τις αξίες του ανθρωπισμού, απέναντι στις πολιτικές του ακροδεξιού λαϊκισμού και τις μονομερείς ενέργειες των κλειστών συνόρων.

Αυτές τις ημέρες συμπληρώνεται ένας μήνας από την εφαρμογή της συμφωνίας ΕΕ – Τουρκίας για το προσφυγικό.

ΟΙ προσφυγικές ροές έχουν μειωθεί και η εξέταση των αιτήσεων ασύλου προχωρά με επιταχυνόμενους ρυθμούς.

Από τον Πειραιά έχουν μετακινηθεί ήδη 1650 πρόσφυγες προς κέντρα φιλοξενίας, ενώ αναμένονται άμεσα και νέες μετακινήσεις.

Η δημιουργία νέων θέσεων φιλοξενίας προχωρά σύμφωνα με τον προγραμματισμό.

Επισημαίνουμε ότι η επιτυχής εφαρμογή της συμφωνίας προϋποθέτει την άμεση έναρξη επανεγκατάστασης προσφύγων από την Τουρκία σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η συνεπής υλοποίηση της συμφωνίας από όλα τα μέρη είναι η βάση, ώστε η διαχείριση του προσφυγικού να γίνεται διαρκώς αποτελεσματικότερη.

Παρακαλώ τιε ερωτήσεις σας.

Σ. ΣΙΔΕΡΗΣ: Κυρία Εκπρόσωπε, θα μείνω στο τελευταίο σας θέμα για το Προσφυγικό. Χθες, ο κύριος Νίκος Κοτζιάς, μετά το Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής στην Ευρωπαϊκή Ένωση, έστειλε ένα μήνυμα ότι η Ε.Ε. οφείλει να ικανοποιήσει και να υλοποιήσει την απόφαση της 25ης Οκτωβρίου. Σήμερα, η Κομισιόν απάντησε στον κύριο Κούλογλου ότι -και παραδέχεται- φταίνε τα κράτη-μέλη για τη μη υλοποίηση της Συμφωνίας. Θα αναλάβει κάποιες πρωτοβουλίες ο Πρωθυπουργός, όσον αφορά την υλοποίηση της Συμφωνίας της 25ης Οκτωβρίου;

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Είναι στις διαρκείς προσπάθειες της κυβέρνησης. Δεν είμαι σε θέση να σας ανακοινώσω αυτή τη στιγμή, κάποιες συγκεκριμένες πρωτοβουλίες. Αλλά από τον κύριο Μουζάλα και από τους υπόλοιπους αρμόδιους εμπλεκόμενους υπουργούς,προφανώς γίνεται ό,τι απαιτείται προκειμένου να επιταχυνθούν οι διαδικασίες υλοποίησης των συμφωνιών.

ΑΝΤΩΝΙΟΥ: Ήθελα να ρωτήσω, εάν, όντως, για την κυβέρνηση η λήψη επιπλέον μέτρων συνιστά πολιτικό πρόβλημα, απειλή για πολιτικό πρόβλημα, όπως δήλωσε ο Αντιπρόεδρος της κυβέρνησης κύριος Δραγασάκης. Και κατά δεύτερον, επειδή όλες τις προηγούμενες ημέρες κάτι επιπλέον σε σχέση με τη Συμφωνία, τουλάχιστον από κυβερνητικής πλευράς, παρουσιαζόταν ως προερχόμενο από το ΔΝΤ. Ισχύει αυτό; Ή το νέο πακέτο μέτρων είναι μία κοινή απαίτηση όλων των εταίρων;

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Όσον αφορά το δεύτερο ερώτημά σας: Έχει ανακοινωθεί προς τον υπουργό Οικονομικών, χωρίς όμως να έχει γίνει επισήμως συζήτηση γι’ αυτό και χωρίς να έχει επισήμως κατατεθεί πρόταση. Έχει ενημερωθεί απλώς. Περιμένουμε να δούμε στην πορεία, στην εξέλιξη της φάσης των διαπραγματεύσεων. Όσον αφορά το εάν αποτελεί πρόβλημα για την κυβέρνηση αυτό: Αυτό δεν είναι το σημαντικό, εάν αποτελεί πολιτικό πρόβλημα ή όχι για την κυβέρνηση – δεν αποτελεί πρόβλημα. Αποτελεί οικονομικό πρόβλημα για τη χώρα. Για την πορεία της χώρας σε μία κρίσιμη φάση όπου περιμένουμε να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση, προκειμένου να ξεκινήσει μία άλλη πορεία οικονομικής και κοινωνικής σταθερότητας. Με αυτή την έννοια, λοιπόν, είναι οικονομικό πρόβλημα για τη χώρα. Επομένως, ξέρουμε ότι με βάση τη Συμφωνία του καλοκαιριού, τα προδιαγεγραμμένα από τη Συμφωνία βήματα είναι τα εξής: Η ολοκλήρωση της αξιολόγησης. Στη συνέχεια να ανοίξει η συζήτηση για το χρέος, όπου σε αυτή τη συζήτηση θα μπορούσαμε να δούμε τότε εάν υπάρχουν αποκλίσεις. Αυτές να κλείσουν. Ωστόσο, μία συζήτηση πριν από όλα αυτά, δεν εφάπτεται ούτε της Συμφωνίας και δεν νομίζω ότι σέβεται τα κοινώς συμφωνηθέντα.

ΤΣΙΚΡΙΚΑ: Κυρία Εκπρόσωπε, εάν και εφόσον οι δανειστές επιμείνουν στη λήψη μέτρων πριν από την αξιολόγηση, πώς θα το χειριστείτε; Εάν υπάρχει περίπτωση αυτά τα μέτρα να ψηφιστούν πριν από την αξιολόγηση και εάν βλέπετε στον ορίζοντα και εκλογές; Εφόσον υπάρξει μεγάλη πίεση από την πλευρά των εταίρων. Άλλωστε, ο κύριος Δραγασάκης είπε ότι υπάρχει πολιτικό θέμα σε αυτή την περίπτωση.

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Μου ζητάτε συγκεκριμένες απαντήσεις σε υποθετικά ερωτήματα. Ξέρετε, αυτό δεν είναι συμβατό, δεν γίνεται εύκολα. Αντιλαμβάνομαι, βεβαίως, την αγωνία με την οποία διατυπώνετε το ερώτημά σας. Ωστόσο, σας εξήγησα ότι σήμερα έχει ανακοινωθεί μία τέτοια πρόθεση. Δεν έχει ξεκινήσει τέτοια συζήτηση. Και αναμένεται αν θα γίνει ή όχι αυτή η συζήτηση στις επόμενες ημέρες, σε αυτή τη διαπραγμάτευση που ξεκινά σήμερα. Επομένως, σε μία διαπραγμάτευση η οποία τώρα ξεκινά με κάποια δεδομένα, δεν θα μπορούσαμε, σήμερα, να αποτυπώσουμε βήματα και εάν αυτά προκύψουν ή όχι.

ΜΑΡΑΘΙΑΣ: Πάντως έχουν δημοσιοποιηθεί κάποια μέτρα τα οποία ζητούν στο έξτρα πακέτο οι δανειστές ή το ΔΝΤ. Σε αυτά τα μέτρα που ακούγονται και κυκλοφορούν και δημοσιεύονται και αναπαράγονται, η κυβέρνηση συμφωνεί;

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Σε δημοσιεύματα δεν καλείται μια κυβέρνηση να συμφωνήσει ή να διαφωνήσει. Επί προτάσεων οι οποίες κατατίθενται επισήμως, ναι, θα πρέπει να κληθεί να απαντήσει, αν συμφωνεί ή διαφωνεί. Όμως, όχι, πριν ξεκινήσει μια τέτοια συζήτηση. Επίσης, με την ευκαιρία της ερώτησής σας θα ήθελα να πω ότι καλό είναι (δεν το απευθύνω σε σας, βεβαίως, αυτό) ότι αυτοί οι οποίοι με λαχτάρα περιμένουν να επιβληθούν ή να προσπαθήσουν να επιβληθούν δυσάρεστα μέτρα στον ελληνικό λαό για να αποδυναμώσουν δήθεν την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και να υλοποιηθούν άλλα σενάρια, νομίζω ότι καλό θα ήταν αυτοί όλοι οι κύκλοι – που είναι κύκλοι της αντιπολίτευσης βεβαίως – καλό θα ήταν να συνταχθούν στην εθνική γραμμή. Και να δουν, αν και πόσο είναι δίκαιο και σωστό για τον ελληνικό λαό, για την ελληνική οικονομία, να ξεκινήσει μια τέτοιου τύπου συζήτηση. Καλό θα ήταν να στραφούν στο πρώτο σκέλος και στην εθνική προσπάθεια.

ΓΚΑΝΤΟΝΑ: Κυρία Εκπρόσωπε, οι 53 που είναι βουλευτές, αλλά και στελέχη του κόμματός σας, ξεκαθάρισαν πριν από μερικές ημέρες ότι είναι καλύτερο, αν συνεχιστούν οι εκβιασμοί εκ μέρους των δανειστών, να πέσουν ηρωικά, παρά να μας ρίξει η κοινωνία. Και επίσης, πριν από λίγη ώρα, διαβάζω μια δήλωση ενός βουλευτή σας, του κ. Παπαδόπουλου, ο οποίος λέει ότι θα ήταν καλό ίσως και ένα δημοψήφισμα, να βοηθήσει δηλαδή. Θέλετε να μας πείτε, η κυβέρνηση τι λέει και για το δημοψήφισμα, αν υπάρχει στους σχεδιασμούς σας και τι λέει και για την άποψη των 53 που είναι βουλευτές της κυβέρνησης.

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Δεν υπάρχει σχεδιασμός της κυβέρνησης ούτε για εκλογές, ούτε για δημοψήφισμα και σε συνέχεια της προηγούμενής μου απάντησης ολοκληρώνεται ο συλλογισμός. Από εκεί και μετά, ξέρετε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ένα πολυτασικό κόμμα. Διατυπώνονται ελεύθερα και δημοκρατικά απόψεις, οι οποίες δρουν σε όφελος της τελικής πολιτικής απόφασης κάθε φορά. Με αυτή την έννοια, το αν θα γινόταν και τι θα γινόταν σε υποτιθέμενο σενάριο είναι κάτι το οποίο δεν καλείται κανείς σήμερα να απαντήσει.

ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ: Κυρία Εκπρόσωπε, βλέπουμε ότι στη διαπραγμάτευση συμβαίνει το εξής: Δεν είναι κάτι καινούργιο βέβαια, αλλά το βλέπουμε και τώρα σε αυτή την περίοδο, ότι ενώ δέχεστε ορισμένα πράγματα να συζητηθούν, κάποιοι λένε και για υποχωρήσεις βέβαια, οι δανειστές, οι πλευρές των δανειστών ζητούν όλο και περισσότερα, βάζουν όλο και περισσότερα στο τραπέζι. Μήπως βλέπετε πίσω από αυτή την προσπάθεια, πίσω από αυτή την κίνηση, ένα εγχείρημα να πέσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με επιθυμία κάποιων ακραίων κύκλων και όχι μόνο ακραίων κύκλων, των δανειστών, βλέπετε δηλαδή μια συντεταγμένη υπονόμευση; Και απέναντι σε αυτό, έχει να πει τίποτε η Αθήνα, η κυβέρνηση; Δηλαδή, έχει καταστεί σαφές, για παράδειγμα, και πώς;

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Κύριε Μακρυγιάννη, δεν βλέπουμε σενάρια υπονόμευσης από κύκλους του εξωτερικού. Ίσα-ίσα που οι απόψεις οι οποίες διατυπώνονται από όλα τα επίσημα χείλη και στην Ευρώπη, αλλά και όχι μόνο, μιλούν για ανάγκη γρήγορης αξιολόγησης. Να κλείσει γρήγορα η αξιολόγηση και ότι η χώρα χρειάζεται πολιτική σταθερότητα, οικονομική σταθερότητα, προκειμένου να βγει από το δύσκολο αυτό μονοπάτι. Με αυτή την έννοια, λοιπόν, δεν έχουμε να αντιμετωπίσουμε τέτοια σενάρια. Κάποιοι κύκλοι στο εσωτερικό, βεβαίως, όπως σας είπα και πριν, χαίρονται πολύ όταν έρχονται «παραβιάσεις» – ας πούμε – κανόνων της συμφωνίας που υπεγράφη το καλοκαίρι και όταν διαφαίνονται δύσκολες προτάσεις, οι οποίες στ’ αλήθεια δεν πλήττουν την κυβέρνηση, στ΄ αλήθεια πλήττουν την Ελλάδα, πλήττουν τον ελληνικό λαό. Σε αυτό θα έπρεπε να είμαστε επικεντρωμένοι. Και ξέρετε ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ουδέποτε σκέφθηκε το πολιτικό κόστος. Αυτό έχει αποδειχθεί τον προηγούμενο χρόνο αρκετές φορές. Ούτε και σήμερα είναι το πολιτικό κόστος που μας ενδιαφέρει. Μας αφορά το κόστος για τον ελληνικό λαό, για την ελληνική κοινωνία και για την πορεία της χώρας. Μόνο αυτό θα είναι το κριτήριό μας για όλες μας τις κινήσεις.

ΑΛΕΙΦΕΡΟΠΟΥΛΟΣ: Μιλήσατε για «αυτοεκπληρούμενη προφητεία» στην περίπτωση που η ελληνική κυβέρνηση θα δεχόταν να υπολογίσει κάποια πρόσθετα μέτρα για την περίπτωση που δεν επιτευχθούν οι στόχοι. Και θέλω να σας ρωτήσω το εξής, εάν πράγματι η ελληνική κυβέρνηση έχει απόλυτη εμπιστοσύνη στις προσπάθειες που καταβάλλει στην οικονομική της πολιτική και πράγματι επιμένει πως αυτοί οι στόχοι με αυτές τις μεταρρυθμίσεις και αυτά τα μέτρα που ήδη λαμβάνονται, θα επιτευχθεί ο στόχος του 3,5% του ΑΕΠ για το 2018. Γιατί να μην μπει σε μια τέτοια συζήτηση, αν έχει τέτοια βεβαιότητα; Αν με τόση βεβαιότητα εκφράζει την επίτευξη των στόχων, γιατί θα ήταν κακό να μπει σε μια τέτοια συζήτηση, με δεδομένο πάντα την ανάγκη να κλείσει η συμφωνία;

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Το καλοκαίρι και αντιλαμβανόμενοι το κόστος για τον ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και για τη χώρα, πήραμε κάποιες δύσκολες αποφάσεις. Οι αποφάσεις αυτές εγκρίθηκαν σε εκλογές από τον ελληνικό λαό. Είμαστε υποχρεωμένοι ως υπεύθυνη κυβέρνηση να βαδίζουμε με βάση τα συμφωνηθέντα. Να τηρούμε τις δεσμεύσεις μας έναντι του ελληνικού λαού, αλλά και των εταίρων. Αυτό ακριβώς θα κάνουμε. Δεν υπάρχει λόγος. Αυτά τα οποία με ρωτάτε είναι σαν κάποιος να διαπραγματεύεται με ρίσκο. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν διαπραγματεύεται με ρίσκο τέτοιου τύπου σαν κι αυτό που εννοείτε, το αντιλαμβάνεστε. Διαπραγματεύεται πατώντας πάνω σε πραγματικά δεδομένα και σε γεγονότα, όπως τα οικονομικά μεγέθη, όσον αφορά τα έσοδα. Αλλά και όσον αφορά τους δείκτες που θα αποτυπωθούν, όπως σας προανέφερα, δείχνουν ότι η Ελλάδα και η κυβέρνηση και αυτό το χρόνο, όχι μόνο μπόρεσε να καλύψει τους στόχους, αλλά να τους υπερκαλύψει. Και με αυτό το επιχείρημα, που είναι ένα δυνατό επιχείρημα, πάμε και στη διαπραγμάτευση των επομένων ημερών.

ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κυρία Εκπρόσωπε, μια ερώτηση για τις ιδιωτικοποιήσεις. Υπάρχουν δημοσιεύματα και πληροφορίες που λένε ότι στο πλαίσιο των προαπαιτούμενων μέτρων που πρέπει η κυβέρνηση να ψηφίσει, των 5,4 δις και όχι των προληπτικών, υπάρχουν 27 προγραμματισμένες ιδιωτικοποιήσεις και όχι 9. Και αν σε αυτές τις 27 υπάρχει μια αρχική λίστα με ΔΕΚΟ, δηλαδή ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΕΛΠΕ, ΔΕΠΑ.

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Σας θυμίζω και σας παραπέμπω στη συμφωνία του Ιουλίου, του καλοκαιριού. Είναι καταγεγραμμένα και η κυβέρνηση βαδίζει και υλοποιεί τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει και στο κομμάτι των ιδιωτικοποιήσεων, στη συμφωνία του καλοκαιριού. Δεν χωρούν αμφισβητήσεις στα γραπτά.

ΤΣΙΓΟΥΡΗΣ: Με βάση το σκεπτικό που έχετε διατυπώσει έως τώρα, θα ήθελα να ρωτήσω αν αποτελεί κόκκινη γραμμή για την κυβέρνηση το ενδεχόμενο να δεσμευτεί για νέα μέτρα, στην περίπτωση που δεν κλείσει η αξιολόγηση.

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Σε κάθε συμφωνία -όπως και στη συμφωνία του Ιουλίου- έχει αποτυπωθεί ότι εάν οι στόχοι δεν προσεγγίζονται, τότε προκύπτει ανάγκη νέων μέτρων. Αυτό είναι αποτυπωμένο και στη συμφωνία που έχουμε ψηφίσει, αλλά και σε κάθε συμφωνία η οποία γίνεται μεταξύ δύο εταίρων και έχει στόχους. Αυτό, λοιπόν, είναι ένα λογικό ζήτημα. Ωστόσο, αυτό που λέμε είναι ότι δεν είναι δυνατόν – και με άλλα οικονομικά στοιχεία και με άλλα δεδομένα- κάποιος να βάζει ως δεδομένο στη συζήτηση σήμερα για το 2018 ότι δεν θα πετύχουν οι στόχοι. Αν πετύχουν οι στόχοι το 2018 και αν υποθέσουμε ότι γινόταν όλο αυτό σε βάρος της ελληνικής οικονομίας – γιατί, όπως αντιλαμβάνεστε, αποσταθεροποιεί το οικονομικό, το επενδυτικό κλίμα, το κλίμα εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία – τότε ποιος θα το πλήρωνε αυτό το 2018, εάν εκπληρωθούν οι στόχοι; Εάν δεν εκπληρωθούν, βεβαίως, από μόνοι μας θα ήμασταν υποχρεωμένοι να πάρουμε κάποια μέτρα προκειμένου να φθάσουμε στο στόχο. Εάν όμως όχι, τότε ποιος θα πληρώσει το κόστος που έχει κληθεί να πληρώσει αυτά τα χρόνια η ελληνική οικονομία; Επομένως, για όλους αυτούς τους λόγους, δεν είναι μια λογική συζήτηση αυτή σήμερα. Με βάση αυτή τη γραμμή, θα πορευτεί η κυβέρνηση και στη διαπραγμάτευση και με βάση αυτό θα δώσει τη μάχη τις επόμενες κρίσιμες ημέρες.

ΤΣΑΚΙΡΗΣ: ΄Ηθελα να σας ρωτήσω σχετικά με το προσφυγικό: Είχαμε σήμερα, τις τελευταίες ώρες, κάποιες δηλώσεις και από τον Αχμέτ Νταβούτογλου αλλά και από άλλους Τούρκους αξιωματούχους, που λένε ότι αν δεν τους δοθεί η βίζα μέχρι τον Ιούνιο, τότε θα τινάξουν στον αέρα όλες τις συμφωνίες. Φοβάστε ένα τέτοιο ενδεχόμενο;

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Όπως σε κάθε συμφωνία και στη συγκεκριμένη συμφωνία μεταξύ Ευρωπαϊκής ΄Ενωσης – Τουρκίας, προφανώς και οι δύο πλευρές θα πρέπει να τηρήσουν τα συμφωνηθέντα. Και τα συμφωνηθέντα αναφέρουν την πορεία της διαδικασίας της βίζας και πώς θα γίνει για την πλευρά της Τουρκίας. Και με βάση αυτό, νομίζω ότι θα πρέπει να τηρηθούν οι όροι και από τις δύο πλευρές. Καμία συμφωνία δεν είναι δυνατόν να έχει αποτελέσματα αν κάποια από τις πλευρές δεν τηρεί τους κανόνες, δεν τηρεί τις προϋποθέσεις τις οποίες έχει δεχθεί και έχει συνυπογράψει. Και για αυτό σας είπα και πριν, ότι έχει πολύ μεγάλη σημασία πότε θα ξεκινήσουν να υλοποιούνται τα βήματα, πόσο γρήγορα και αποτελεσματικά, για να έχουμε μια ορθολογική αντιμετώπιση του προσφυγικού ζητήματος.

ΖΟΡΜΠΑ: Κυρία Εκπρόσωπε, λέτε συνέχεια ότι πρέπει να ολοκληρωθεί άμεσα η αξιολόγηση. Η κυβέρνηση είχε το προηγούμενο διάστημα ένα συγκεκριμένο οδικό χάρτη μέχρι τις 22 Απριλίου ή εν πάση περιπτώσει σε ένα έκτακτο Eurogroup στις 25 ή 26. Το τέλος χρόνου, γιατί έξω δεν βιάζονται και όπως έχουν πει διάφοροι ευρωπαίοι αξιωματούχοι, μεταξύ αυτών και ο κ. Ντάισενμπλουμ, ότι δεν υπάρχει χρόνος ή συγκεκριμένο περιθώριο για εμάς για να κλείσει η αξιολόγηση. Για την ελληνική κυβέρνηση, πότε είναι το τέλος χρόνου που θα πει ότι αυτά είναι τα δεδομένα και πρέπει να κληθούμε να πάρουμε πια αποφάσεις;

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Εμείς βιαζόμαστε, επιταχύνουμε και κάνουμε ό,τι είναι στο χέρι μας όσον αφορά την επίτευξη της αξιολόγησης. Το κάνουμε γρήγορα και αποτελεσματικά. Τους χρόνους τους έχει αποτυπώσει ο υπουργός Οικονομικών. Νομίζω ότι εντός του Μαΐου θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι διαδικασίες, όπως άλλωστε έχει δηλώσει και ο αρμόδιος υπουργός.

Ευχαριστώ.

Advertisements