Για το Προσφυγικό:

Κατατίθεται τις επόμενες ημέρες το νομοσχέδιο για την διαχείριση του Προσφυγικού.

Στο νομοσχέδιο ρυθμίζονται, μεταξύ άλλων, ζητήματα όπως:

  • Η λειτουργία της Υπηρεσίας Ασύλου και της Αρχής Προσφυγών.
  • Ο τρόπος λειτουργίας, στελέχωσης και διάρθρωσης των Υπηρεσιών Υποδοχής και Ταυτοποίησης.
  • Ενισχύεται η Τοπική Αυτοδιοίκηση, προκειμένου να είναι σε θέση να αντιμετωπίσει έκτακτες ανάγκες υποδοχής και φιλοξενίας.
  • Ενσωματώνεται η οδηγία 2013/32 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου «σχετικά με τις κοινές διαδικασίες για τη χορήγηση και ανάκληση του καθεστώτος διεθνούς προστασίας».
  • Τέλος, ρυθμίζεται η διαδικασία εξέτασης των αιτήσεων ασύλου σε πρώτο (Υπηρεσία Ασύλου) και δεύτερο βαθμό (Αρχή Προσφυγών) και.
  • Ζητήματα προσωπικού.

Επισημαίνεται ότι στο νομοσχέδιο αυτό δεν υπάρχει αναγνώριση της Τουρκίας ή άλλης χώρας ως «ασφαλούς τρίτης χώρας».

Απλά εισάγονται στο ελληνικό δίκαιο τα κριτήρια τα οποία προβλέπει η οδηγία που ενσωματώνεται.

Τα κριτήρια αυτά, ορίζουν ως ασφαλή την χώρα στην οποία:

  • Δεν απειλείται η ζωή και η ελευθερία λόγω φυλής, θρησκείας, εθνικότητας, συμμετοχής σε ιδιαίτερη κοινωνική ομάδα, ή πολιτικών πεποιθήσεων.
  • Τηρείται η αρχή της μη επαναπροώθησης, σύμφωνα με τη Σύμβαση της Γενεύης.
  • Απαγορεύεται η απομάκρυνση σε χώρα όπου κινδυνεύει να υποστεί βασανιστήρια ή σκληρή, απάνθρωπη ή ταπεινωτική μεταχείριση ή τιμωρία, όπως ορίζεται στο διεθνές δίκαιο.
  • Υπάρχει η δυνατότητα να ζητηθεί το καθεστώς του πρόσφυγα και, στην περίπτωση που ο αιτών αναγνωρισθεί ως πρόσφυγας, να του χορηγηθεί προστασία σύμφωνα με τη Σύμβαση της Γενεύης.

Κατά τα λοιπά: η κυβέρνηση υλοποιεί τον σχεδιασμό για δημιουργία 30.000 θέσεων πριν από τα μέσα Απριλίου.

Αξιολογούμε την σχετική μείωση των προσφυγικών ροών που παρουσιάζεται τις τελευταίες ημέρες προς τα ελληνικά νησιά.

Τέλος σε ότι αφορά την Ειδομένη:  Έχει αρχίσει ήδη, με την βοήθεια του κρατικού μηχανισμού η εθελοντική απομάκρυνση των προσφύγων από το σημείο σε κέντρα φιλοξενίας, με ρυθμούς που τις επόμενες ημέρες αναμένεται να αυξηθούν.

Σε ότι αφορά την διαπραγμάτευση:

Οι θεσμοί επιστρέφουν στην Ελλάδα το ερχόμενο Σαββατοκύριακο.

Την Δευτέρα, 4 Απριλίου, αναμένεται να ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις.

Ήδη έχουν τεθεί οι βάσεις που θα επιτρέψουν την ολοκλήρωση της συμφωνίας μέσα στα προβλεπόμενα χρονοδιαγράμματα, και πάντοτε μέσα στο γράμμα της συμφωνίας του περασμένου Ιουλίου.

Τέλος, για την σημερινή συζήτηση στην Βουλή:

Όπως γνωρίζετε, σήμερα διεξάγεται στην Βουλή προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση σε επίπεδο αρχηγών κομμάτων, με θέμα την λειτουργία της Δικαιοσύνης.

Η συζήτηση αυτή, διεξάγεται με πρωτοβουλία της κυβέρνησης.

Στόχος είναι να πληροφορηθεί ο ελληνικός λαός ποιοι είναι αυτοί που φοβούνται πραγματικά την απρόσκοπτη και ανεξάρτητη λειτουργία της Δικαιοσύνης, και ποιοι είναι αυτοί που μεθόδευσαν στο παρελθόν και επιθυμούν, ακόμα και σήμερα, την συγκάλυψη συγκεκριμένων υποθέσεων.

Η κυβέρνηση θα επιδιώξει μια συζήτηση επί της ουσίας, χωρίς υπεκφυγές και μικροπολιτικά τεχνάσματα.

Ελπίζουμε ότι η στάση της Αντιπολίτευσης και ιδιαίτερα της Νέας Δημοκρατίας, θα είναι η ανάλογη.

Παρακαλώ τις ερωτήσεις σας.

ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ: Υπάρχουν πληροφορίες που φέρουν σήμερα τον αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, τον κύριο Μητσοτάκη, σε αυτή τη συζήτηση που  θα γίνει στη Βουλή να ζητά πρόωρες εκλογές. Θα ήθελα να ήξερα εάν η δική σας θέση σε μια τέτοια πρόταση είναι θετική ή αρνητική.

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Προφανώς είναι δικαίωμα του αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης να  το ζητήσει. Ωστόσο, θα πρέπει να σκεφθεί και ο ίδιος εάν αυτό είναι προς το συμφέρον της χώρας, προς το συμφέρον του ελληνικού λαού. Βεβαίως δεν πρέπει να ξεχνά ότι αυτή είναι μια πρόσφατα δημοκρατικά εκλεγμένη κυβέρνηση, σταθερή, η οποία βαδίζει έναν δρόμο όπου σύντομα περιμένουμε να εμφανιστούν και τα αποτελέσματα – κυρίως μετά τη φάση της πρώτης αξιολόγησης στην ελληνική οικονομία – στην κοινωνική πραγματικότητα, στην οικονομική και κοινωνική πολιτική ζωή του τόπου.

ΚΩΒΑΙΟΣ: Κυρία Εκπρόσωπε, με αφορμή το τελευταίο σχόλιό σας και εν αναμονή της συζήτησης στη Βουλή, θα ήθελα να μου σχολιάσετε το εξής: Όταν ήρθε στο φως της δημοσιότητας αυτή η υπόθεση των δημοσιογράφων -φερόμενων ως εκβιαστών- και κινήθηκε η νομική διαδικασία, υπήρξαν κάποια δημοσιεύματα, βασιζόμενα σε στοιχεία της δικογραφίας, τα οποία μόλις είδαν το φως της δημοσιότητας προκάλεσαν την έντονη αντίδραση του υπουργού Επικρατείας, του κυρίου Παππά, ο οποίος, μάλιστα, απείλησε με κατάθεση αγωγών ή και μηνύσεων. Έκανε και συστάσεις προς τα μέσα ενημέρωσης για το πώς πρέπει να γίνεται η κάλυψη κάποιων γεγονότων και εν συνεχεία, όταν άλλα δημοσιεύματα προέκυψαν την προηγούμενη εβδομάδα -από ένα περιοδικό και μια εφημερίδα- η κυβέρνηση και δι’ υμών, αλλά και διά του Γραφείου Τύπου του Μεγάρου Μαξίμου, τα υιοθέτησε αμέσως και έθεσε στο στόχαστρο την Αντιπολίτευση. Κατ’ εμέ, πρόκειται για μια πολύ μεγάλη αντίφαση και θα ήθελα ένα σχόλιό σας.

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Ξεκινώντας από το τέλος, η λέξη ‘’υιοθέτηση’’ δεν ανταποκρίνεται στη δήλωση που έκανα εγώ, αλλά και το Γραφείο Τύπου του Πρωθυπουργού. Αντιλαμβάνεστε ότι είναι άλλο ζήτημα το τι διαρρέει, πώς διαρρέει, ποιος δημοσιεύει κλπ, που προφανώς δεν σχετίζεται με την κυβέρνηση. Και είναι άλλο πράγμα το πολιτικό ζήτημα το οποίο προκύπτει ή δεν προκύπτει, αντιστοίχως. Εδώ, λοιπόν, η δική μου δήλωση -η οποία έγινε με βάση δημοσίευμα – έγινε, διότι επί ένα μήνα ζητούνται εξηγήσεις από τη Ν.Δ. για τις έμμισθες σχέσεις που αποκαλύφθηκε ότι διατηρούσε ή διατηρεί με κύκλωμα εκβιαστών. Έπραξα το αυτονόητο με τη δήλωσή μου. Το αυτονόητο είναι να ζητήσω εξηγήσεις από τη Ν.Δ. και τον εκπρόσωπο Τύπου της Ν.Δ,. να απαντήσουν επί της ουσίας. Αντ’ αυτού, αν είχαν κάποιο λόγο να στραφούν εναντίον κάποιου, ενδεχομένως θα έπρεπε να ψάξουν για τις διαρροές ή για το δημοσίευμα αν είναι αληθές ή δεν είναι αληθές, το οποίο  είναι δική τους δουλειά και δεν είναι ούτε δική μου δουλειά ούτε της κυβέρνησης. Αντιθέτως, επέλεξαν αυτή τη γνωστή ιστορία αγωγών-μηνύσεων κλπ. Δηλαδή, πολλή σκόνη. Επί της ουσίας απάντηση δεν έχουμε δει ακόμη. Περιμένουμε  στη  βραδινή συζήτηση στη Βουλή να δώσουν πειστικές απαντήσεις. Και –ξέρετε-  όχι προς εμάς. Ο ελληνικός λαός περιμένει  – και πρέπει και του το οφείλει το πολιτικό σύστημα να ενημερωθεί. Επομένως, αντιλαμβάνεστε, ότι αυτή είναι πολλή σκόνη, πολύ μεγάλη φασαρία. Εκτιμώ ότι είναι έλλειψη ψυχραιμίας, διότι, όπως λέει και ο ελληνικός λαός, «δεν μπορεί να φωνάζει ο κλέφτης για να φοβηθεί ο νοικοκύρης».

ΣΒΕΡΚΟΣ: Κυρία Εκπρόσωπε, η Εφημερίδα των Συντακτών, σήμερα, σε πρωτοσέλιδο δημοσίευμά της, αναδεικνύει κάποια νέα στοιχεία που έρχονται από τις Βρετανικές Παρθένες Νήσους. Σύμφωνα με αυτές τις πληροφορίες, ο κύριος Παπασταύρου δεν ήταν απλώς διαχειριστής, αλλά ιδιοκτήτης της εταιρείας για την οποία του επιβλήθηκε – και καταβλήθηκε- πρόστιμο 3,3 εκατομμύρια ευρώ στο πλαίσιο των ερευνών της λίστας Λαγκάρντ. Έχετε κάποιο σχόλιο επ’ αυτού;

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Είδα το δημοσίευμα. Είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον, διότι ο κύριος Παπασταύρου είχε ισχυριστεί ότι ήταν διαχειριστής στο ζήτημα αυτό, πληρώνοντας το πρόστιμο, θα ολοκληρωνόταν εκεί και η διαδικασία της εμπλοκής του. Αποκαλύπτεται εδώ, σε αυτό το δημοσίευμα, ότι δεν είναι έτσι τα πράγματα. Εν πάση περιπτώσει, από εδώ και πέρα είναι ζήτημα της ελληνικής Δικαιοσύνης. Ωστόσο, για εμάς πάλι υπάρχει ένα πολιτικό ζήτημα, στο οποίο ελπίζουμε ο κύριος Μητσοτάκης να δώσει απαντήσεις, εάν προτίθεται και ο ίδιος να συμβάλει στην αποκάλυψη και στην αποκατάσταση της αλήθειας απέναντι στον ελληνικό λαό. Εάν συμφωνεί με τις παλαιότερες διατυπώσεις του κυρίου Σαμαρά ότι «μακάρι να είχαμε δέκα Παπασταύρους». Θα πρέπει να πάρει θέση απέναντι σε όλο αυτό. Για μας είναι μείζον πολιτικό ζήτημα και αυτό.

ΣΤΡΑΤΑΚΗΣ: Επειδή πολλή κουβέντα γίνεται το τελευταίο διάστημα για διαπλοκή, για δανειοδοτήσεις, για πάρα πολλά ζητήματα που συνθέτουν το πλαίσιο ή το σκηνικό της διαπλοκής. Υπάρχει ένας νόμος και επειδή, τουλάχιστον, μας έχετε προϊδεάσει ότι σήμερα θα ακουστούν ονόματα, που αναφέρεται στην κάλυψη των διοικητικών συμβουλίων των τραπεζών για δανειοδοτήσεις ορισμένων κατηγοριών. Σκέφτεστε να τον αποσύρετε αυτόν τον νόμο; Υπάρχουν άλλοι δύο νόμοι που ευνοούν, κατά ομολογία πολλών, τη διαπλοκή, ο νόμος περί ευθύνης υπουργών και ο νόμος περί Τύπου. Έχουμε τρεις νόμους, δηλαδή, που συμβάλλουν. Θα ακούσουμε για αυτά τίποτα; Και τέλος, υπάρχει στους φακέλους -που έχουν ετοιμάσει τα κομματικά επιτελεία και ιδίως η κυβέρνηση- αναφορά σε πολιτικά πρόσωπα και θα ακούσουμε για σύσταση Εξεταστικής ή Προανακριτικής Επιτροπής;

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Όπως σας είπα, αυτή η συζήτηση που γίνεται με πρωτοβουλία της κυβέρνησης, προκειμένου να ενημερωθεί πέραν των στενών πλαισίων μιας Επιτροπής. Να γίνουν στο πλαίσιο της μέγιστης δυνατής διαφάνειας, στο ελληνικό Κοινοβούλιο. Όπως είπατε κι εσείς και ξέρουμε κι εμείς, έχουμε καταγγείλει και στο παρελθόν, τροπολογίες οι οποίες περνούσαν πολύ συχνά νύχτα, προκειμένου να απαλλάξουν από ευθύνες, τα συμβούλια των τραπεζών. Φυσικά και θα συζητηθούν αυτά και θα ακουστούν. Από εκεί και πέρα, είναι στις διατυπωμένες μας θέσεις και απόψεις. Και το ζήτημα  που είπατε για τον νόμο περί ευθύνης υπουργών, φυσικά είναι στις προθέσεις μας και θα γίνει. Ξέρετε, όμως, η διαδικασία πρέπει να γίνει μέσω του Συντάγματος. Το έχουμε αναφέρει στις εξαγγελίες και στις προγραμματικές της κυβέρνησης και θα ακουστούν σήμερα διάφορα πράγματα, όσον αφορά τέτοιου τύπου νομοθετικές παρεμβάσεις που έγιναν στην προηγούμενη κυρίως – αλλά και παλαιότερα – συγκυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου. Επομένως, κινούμαστε σταθερά με βάση και τις προγραμματικές μας θέσεις και αρχές και έτσι θα πορευτούμε και στο μέλλον απέναντι στις δεσμεύσεις που έχουμε αναλάβει προς τον ελληνικό λαό, προκειμένου να συζητήσουμε ειλικρινά και  να αρχίσει να φωτίζεται όλο αυτό το τοπίο.

ΣΤΡΑΤΑΚΗΣ: (Η ερώτηση δεν ακούγεται)…

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Δεν μπορώ να σας απαντήσω περί αυτού. Δεν ξέρω αν θα χρειαστεί και πόσο θα χρειαστεί αυτό θα εκτιμηθεί στο μέλλον. Και αναλόγως, βεβαίως, και με το τι θα προκύψει και σήμερα στη συζήτηση και όχι μόνο.

ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κυρία Εκπρόσωπε, αύριο έρχεται στη Βουλή, όπως μας είπατε, το νομοσχέδιο για το Προσφυγικό. Δύο ερωτήσεις θέλω να σας κάνω, μάλλον μία ερώτηση με δύο σκέλη, εάν αυτό εμπεριέχει και μια πολιτική αναβάθμιση του χαρτοφυλακίου του κ. Μουζάλα και το δεύτερο σκέλος, τι γίνεται με την τύχη του κ. Μουζάλα; Γιατί, από ό,τι ακούμε και παρακολουθούμε, ο κ. Καμμένος επιμένει στο να μην απολαμβάνει της εμπιστοσύνης του ο αναπληρωτής υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής.

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Μέσα στις νομοθετικές πρωτοβουλίες είναι η ενίσχυση και με Γενικές Γραμματείες του υπουργείου Εσωτερικών και Μετανάστευσης και βεβαίως στελέχωση, γιατί, όπως ξέρετε όλοι, υπήρχε μεγάλη αδυναμία στη στελέχωση του συγκεκριμένου υπουργείου και δεν είναι δυνατόν να ανταπεξέλθει με την υπάρχουσα δομή στις αυξημένες πλέον απαιτήσεις απέναντι στο προσφυγικό και το μεταναστευτικό ζήτημα. Επομένως, προβλέπεται ενίσχυση του υπουργείου. Όσον αφορά το πρόσωπο του κ. Μουζάλα,  τόσο η θέση της κυβέρνησης και η εκ μέρους μας θέση (του ενός μέλους της κυβέρνησης) είναι εκφρασμένη. Από την άλλη πλευρά, όπως ξέρετε, η συζήτηση μεταξύ των δύο πολιτικών αρχηγών είχε αναβληθεί. Άρα, αμέσως μετά τη σημερινή συζήτηση, οι δύο πολιτικοί αρχηγοί, ο Πρωθυπουργός και ο κ. Καμμένος θα συζητήσουν και θα πάρουν την απόφαση για τα περαιτέρω.

ΑΛΕΙΦΕΡΟΠΟΥΛΟΣ: Στη βάση όσων είπατε σήμερα για το νομοσχέδιο που έρχεται σε σχέση με την προσφυγική και τη μεταναστευτική πολιτική, μεταξύ των οποίων –όπως είπατε- δεν θα ορίζεται ως ασφαλής τρίτη χώρα η  Τουρκία…

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Δεν χρειάζεται να νομοθετηθεί.

ΑΛΕΙΦΕΡΟΠΟΥΛΟΣ: Ακριβώς. Δεν θα υπάρχει επαναπροώθηση προσφύγων ή μεταναστών σε χώρες που δεν θεωρούνται ασφαλείς για τη ζωή τους και ότι θα υπάρχει και πρόβλεψη από την κυβέρνηση, τρέχουν ήδη οι 30.000 θέσεις παραμονής. Θέλω να σας ρωτήσω στη βάση όλων όσων είπατε: Η κυβέρνηση προετοιμάζεται στην ουσία για μακροχρόνια παραμονή προσφύγων και μεταναστών στη χώρα και αν ναι, σε ποιο αριθμό θεωρείτε, εκτιμά η κυβέρνηση ότι θα «κάτσει» η μακροχρόνια παραμονή; Επίσης, υπάρχουν προγράμματα, θα υπάρξουν αργότερα προγράμματα, χρηματοδοτικά εργαλεία από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την απορρόφηση και σε ποιο βαθμό από την ελληνική κοινωνία;

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Όπως ξέρετε, η κάθε αίτηση ασύλου εξετάζεται κατά περίπτωση. Αυτό σημαίνει ότι εξαρτάται και από το συγκεκριμένο πρόσωπο, το λόγο για τον οποίο είναι πρόσφυγας, αν και κατά πόσο θα κινδυνεύει σε μια χώρα στην οποία θα βρεθεί. Είναι επομένως η εξέταση κατά περίπτωση. Όσον αφορά τους χρόνους, ξέρουμε ότι έτσι κι αλλιώς η χώρα μας έπρεπε να είναι προετοιμασμένη και πρέπει να είναι προετοιμασμένη για μακροχρόνια διαμονή ενός αριθμού προσφύγων, ο οποίος προβλέπεται και από την πρώτη συμφωνία. Για το βάρος θα σηκώσει, όπως κάθε χώρα, απέναντι στη φιλοξενία, απέναντι στην υποδοχή προσφύγων. Και για τη χώρα μας, όπως θυμάστε, συμφωνήθηκε περίπου 23.000 θα πρέπει να παραμείνουν. Αυτό, επομένως, πρέπει να λυθεί έτσι κι αλλιώς. Από εκεί και πέρα, ξέρετε ότι για το ζήτημα της εφαρμογής της συμφωνίας, το σημαντικότερο θετικό είναι ότι δημιουργεί μία νόμιμη οδό μετακίνησης των προσφύγων προς την Ευρώπη και είναι σημαντικό ότι αυτό διατυπώθηκε. Από εκεί και πέρα, η εφαρμογή των όρων της συμφωνίας εξαρτάται από πάρα πολλούς παράγοντες, για τους οποίους εμείς παλεύουμε στη βάση των συμφωνηθέντων. Υλοποιούμε εκ μέρους μας αυτά για τα οποία είμαστε δεσμευμένοι και παλεύουμε σε όλα τα επίπεδα, ούτως ώστε όλοι αυτοί οι παράγοντες  να ισχύσουν, να εφαρμοστούν και από την πλευρά της Τουρκίας και από την πλευρά του ΝΑΤΟ και από την πλευρά των Ευρωπαίων, προκειμένου να έχουμε και την υλοποίησή της. Κατά συνέπεια, μπορεί να υπάρχει ένας αριθμός προσφύγων, ο οποίος θα μένει λιγότερο ή περισσότερο εδώ, τουλάχιστον μέχρι να δούμε πραγματική έναρξη της διαδικασίας και της μετεγκατάστασης προς την Ευρώπη, αλλά και της επανεισδοχής προς την Τουρκία των προσφύγων και των μεταναστών.

ΜΑΝΗ: Σχετικά με την αξιολόγηση: Η κυβέρνηση σε αυτή τη φάση των συζητήσεων (έχουν διακοπεί, πριν διακοπούν, πριν το Καθολικό Πάσχα) δείχνει να αποδέχεται μέτρα ύψους 5,2 δις ευρώ, 3% του ΑΕΠ δηλαδή μέχρι το 2018, δεδομένου ότι η ίδια προσήλθε σε αυτή τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης προτείνοντας μέτρα 1,8 δις, δηλαδή 1% του ΑΕΠ. Αποδεχόμαστε τελικά την πρόταση 3% των ευρωπαϊκών θεσμών, γιατί, εξ όσων γνωρίζουμε, το ΔΝΤ ζητάει ακόμη περισσότερα.

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Το 1% του ΑΕΠ (1,8 δις) προκύπτει από τις ρυθμίσεις και από την ασφαλιστική μεταρρύθμιση, το άλλο 1% του ΑΕΠ προκύπτει από φόρους, από τη φορολόγηση και το ακόμη άλλο 1% του ΑΕΠ (σύνολο 3% του ΑΕΠ) από άλλα μέτρα που πρακτικά θα αποτελούν έμμεση φορολόγηση. Σε αυτή τη βάση εργαστήκαμε και αυτό έχουμε αποδεχθεί στη συμφωνία, ανεξάρτητα αν μετά (και αυτά προκύπτουν και σε συμφωνία και με τους Ευρωπαίους εταίρους) το ΔΝΤ έχει προβάλει άλλα νούμερα: μεγαλύτερο ποσοστό του ΑΕΠ, το οποίο, όμως, δεν φαίνεται να επικρατεί. Επομένως, εργαζόμαστε προς την κατεύθυνση του 3% του ΑΕΠ από τις τρεις κατηγορίες που σας προανέφερα.

ΜΑΝΗ: Μια συμπληρωματική ερώτηση επ΄ αυτού: Αυτό το τρίτο 1% του ΑΕΠ για έμμεση φορολόγηση που λέτε, έχει διάφορα ζόρικα πράγματα…

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Δεν έχουν ακουστεί πολλά. Πολλά εξ αυτών πιθανόν να είναι στο τραπέζι.

ΜΑΝΗ: …που πλήττουν, θέλω να πω, τον μικρομεσαίο, δεν πλήττουν τον πλούσιο.

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Ο στόχος σταθερά είναι να μην πληγεί και γι΄ αυτό γίνεται πολύ μεγάλη συζήτηση επ’ αυτού και γι’ αυτό είναι κομμάτι της διαπραγμάτευσης που απομένει, διότι στο 1% του ΑΕΠ για το Ασφαλιστικό και στο άλλο 1% του ΑΕΠ για το Φορολογικό φαίνεται ότι όλες οι πλευρές συμπίπτουν. Και γι’ αυτό εξετάζεται και συζητείται σε κατεύθυνση ούτως ώστε να μην πλήττονται τα χαμηλότερα στρώματα και οι πλέον αδύναμοι συμπολίτες μας από αυτά τα μέτρα τα οποία δεν θα θέλαμε να υπάρχουν.

ΤΣΙΚΡΙΚΑ: Κυρία Εκπρόσωπε, πριν από λίγο ο κ. Κουμουτσάκος, με δήλωσή του στη Βουλή, ανακοίνωσε ότι κατέθεσε μήνυση εναντίον σας για τις δηλώσεις σας σχετικά με μαγνητοφωνημένες συνομιλίες του ίδιου με κατηγορούμενο για υπόθεση εκβιασμού. Ποιο είναι το σχόλιό σας;

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Όπως ανέφερα και στην αρχή, είχε δηλώσει ο κ. Κουμουτσάκος ότι θα καταθέσει μήνυση και αγωγή. Επομένως, δεν μας εκπλήσσει, ούτε εμένα προσωπικά. Από εκεί και πέρα, πιστεύω ότι είναι σε λάθος κατεύθυνση. Μεταξύ του εκπροσώπου της κυβέρνησης και του εκπροσώπου Τύπου της Ν.Δ. η συζήτηση μπορεί να είναι μόνο πολιτική και νομίζω ότι αυτό όφειλε να το γνωρίζει ο κ. Κουμουτσάκος. Επίσης, είναι λάθος όταν κάποιος δεν θέλει να απαντήσει επί της ουσίας, να προσπαθεί να προσωποποιήσει και το θέμα μεταξύ των δύο. Εγώ, από την πλευρά μου, δεν έχω προσωπικά θέματα με τον κ. Κουμουτσάκο. Έχουμε ρόλους πολιτικούς και με βάση αυτούς τους ρόλους και εκείνος και εγώ κάνουμε δηλώσεις ή διατυπώσεις. Πιστεύω ότι οφείλεται σε έλλειψη ψυχραιμίας και ότι εγώ όφειλα και οφείλω -και θα το ξανακάνω- να ζητάω εξηγήσεις για όλα αυτά που ακούγονται. Αυτά τα οποία θα έκαναν – και με χειρότερο τρόπο έχουν κάνει από την πλευρά της Ν.Δ. προς υπουργούς της δικής μας κυβέρνησης, επίσης, με έλλειψη ψυχραιμίας και προσβάλλοντας την πολιτική ζωή του τόπου και το δημόσιο λόγο, ο οποίος δεν οφείλει να είναι αυτός. Από εκεί και μετά, επίσης, έχουμε πει στον κ. Κουμουτσάκο ότι καλοδεχούμενη και η αγωγή, δεν έχουμε κανένα πρόβλημα. Και μαζί με όλα αυτά, όμως, επιμένουμε να έρθουν οι εξηγήσεις για τη σχέση της Ν.Δ. με το κύκλωμα εκβιαστών, να φέρουν τα τιμολόγια, και να πουν αν έχουν τη διάθεση να συγκαλύψουν ή να καταδικάσουν τέτοιου είδους πρακτικές. Περιμένουμε, λοιπόν, την πολιτική απάντηση, στην οποία θα επιμένουμε, είτε γίνουν αγωγές, είτε όχι.

ΦΑΣΟΥΛΑΣ: Εγώ θέλω να επιστρέψω στο Προσφυγικό: Υπάρχουν χώρες που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον μετά τη συμφωνία της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την Τουρκία, στο πλαίσιο του προγράμματος της μετεγκατάστασης, να πάρουν πρόσφυγες από την Ελλάδα;

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Αν έχει ξεκινήσει ήδη η εφαρμογή της συμφωνίας;

ΦΑΣΟΥΛΑΣ: Αν υπάρχουν χώρες που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον.

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Δεν είμαι σε θέση να σας απαντήσω. Δεν θα είμαι απόλυτα ακριβής.

ΓΑΛΙΑΤΣΑΤΟΣ: Στο ίδιο θέμα: Είπατε πριν ότι αξιολογείτε τη σχετική μείωση των προσφυγικών ροών. Θεωρείτε ότι υπάρχει βελτίωση από τον τρόπο με τον οποίο η Τουρκία επιτηρεί τα παράλιά της και τις δραστηριότητες των διακινητών; Και το δεύτερο ερώτημα που θέλω να σας κάνω είναι το εξής: Έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες με τον καινούργιο τρόπο για επανεισδοχή παράτυπων μεταναστών προς την Τουρκία και πώς συμπεριφέρονται οι αξιωματούχοι που είναι εδώ, που είναι στα νησιά μας;

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Αυτό, όπως ξέρετε, είναι μια συμφωνία η οποία υπήρχε μεταξύ των δύο χωρών και επικαιροποιήθηκε πρόσφατα μεταξύ της Ελλάδας και της Τουρκίας. Έχουν ήδη, με αυτό το καθεστώς, από την αρχή του χρόνου, επιστρέψει εξακόσιοι και πλέον παράτυποι μετανάστες προς την Τουρκία. Αυτή τη στιγμή, ήδη, από τις προηγούμενες ημέρες υπάρχουν αιτήματα προς την Τουρκία για μετεγκατάσταση 1.114 μεταναστών και αναμένεται άμεσα η απάντηση εκ μέρους της τουρκικής πλευράς.

Όσον αφορά το πρώτο ερώτημά σας: Είδαμε μία μείωση των προσφυγικών ροών από τα τουρκικά παράλια προς τη χώρα μας τις τελευταίες ημέρες. Ωστόσο, με επιφυλάξεις παρακολουθούμε και αξιολογούμε, διότι, όπως σας είπα, και εμείς είμαστε επιφυλακτικοί κατά πόσον αυτό θα διατηρηθεί και θα είναι έτσι. Ελπίζουμε ότι η Τουρκία, από την πλευρά της, θα δράσει ούτως ώστε να μειώσει τις ροές και κυρίως εξαρθρώνοντας τα κυκλώματα των διακινητών και εφαρμόζοντας ως ένα βαθμό και τις υποχρεώσεις της απέναντι στη συμφωνία που έχει υπογράψει με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το παρακολουθούμε στενά και το αξιολογούμε καθημερινώς.

ΒΙΤΑΛΗΣ: Επ’ αυτού, θα ήθελα δύο διευκρινίσεις: Η πρώτη αφορά εάν τα 1.114 άτομα που αναφέρατε είναι στις επαναπροωθήσεις με βάση το νέο καθεστώς, αυτό που προσδιορίζει η συμφωνία Ευρωπαϊκής Ένωσης-Τουρκίας και πότε θα κυρωθεί από το Κοινοβούλιο;

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Αυτό είναι η συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και  Τουρκίας και όχι Ευρωπαϊκής Ένωσης-Τουρκίας.

ΒΙΤΑΛΗΣ: Οι 1.114 είναι για τη συμφωνία Ελλάδας-Τουρκίας. Μάλιστα. Πότε κυρώνεται αυτή η συμφωνία Ε.Ε.-Τουρκίας;

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Περιμένουμε ότι από τις 4 Απριλίου θα αρχίσει να εφαρμόζεται το νέο καθεστώς.

ΒΙΤΑΛΗΣ: Και μία ακόμη διευκρίνιση, αν μου επιτρέπετε: Επειδή και στην πρώτη προσπάθεια που έγινε να περάσουν τα σύνορα με τα Σκόπια…

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Συγγνώμη, υπάρχει και η ολοκλήρωση της συμφωνίας και διαδικασίας, θυμάστε ότι ήδη έχει οριστεί ημερομηνία: Η 1η του μηνός Ιουνίου.

ΒΙΤΑΛΗΣ: Ναι, βέβαια. Κυρία Εκπρόσωπε, επειδή από την πρώτη προσπάθεια που έγινε να περάσουν τα σύνορα πρόσφυγες και μετανάστες που είναι στην Ειδομένη, υπήρξε και ενόχληση του ίδιου του Πρωθυπουργού και την εξέφρασε σε συνέντευξή του με τον κ. Γκουρία για τη δράση κάποιων ομάδων, κάποιων ΜΚΟ. Είχαμε και μια δεύτερη απόπειρα, πιο περιορισμένη βέβαια αυτή τη φορά. Και πάλι κυβερνητικά στελέχη εξέφρασαν έναν προβληματισμό για τη δράση τέτοιων ομάδων. Πείτε μου: Επειδή είναι λεπτό το ζήτημα, είναι κοντά στα σύνορα, η κυβέρνηση προτίθεται να λάβει κάποια μέτρα για τουλάχιστον αναφορικά με τη δράση ομάδων ή ΜΚΟ που δεν συμβαδίζουν με την πολιτική που έχει χαραχθεί, για μια ηρεμία στην περιοχή;

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Εμείς, όπως σας είπα, επιδιώκουμε μία νόμιμη και ασφαλή οδό των προσφύγων προς την Ευρώπη. Και θεωρούμε επικίνδυνη και για τους ίδιους τους πρόσφυγες και μη ασφαλή τέτοιου τύπου αντιμετώπιση του θέματος. Από την άλλη πλευρά, το θέμα του ποιοι ενημερώνουν και ποιοι δίνουν τα σήματα ότι μπορούν να περάσουν παρανόμως σε κλειστά σύνορα οι πρόσφυγες, είναι κάτι για το οποίο δραστηριοποιείται έντονα η ελληνική Πολιτεία, προκειμένου να αποφευχθούν τέτοιου τύπου επικίνδυνες δραστηριότητες. Ξέρετε, όμως, ότι είναι, ενδεχομένως, κάποιες ΜΚΟ (γιατί δεν πρέπει να μιλήσουμε για όλες, οι περισσότερες πραγματικά βοηθούν) κάποιου τύπου αλληλέγγυοι, οι οποίοι είτε για λόγους ιδεολογικούς, είτε για πολιτικούς, είτε για οικονομικούς βάζουν τους πρόσφυγες σε αυτή τη δοκιμασία. Και μην ξεχνάμε και ένα δύσκολο κομμάτι, το οποίο είναι διακίνηση πληροφοριών μέσω του διαδικτύου, οι οποίες παρέχουν αυτές τις ψεύτικες ελπίδες στους πρόσφυγες. Δραστηριοποιείται, ήδη, το ελληνικό κράτος απέναντι σε όλο αυτό, προκειμένου να σταματήσει.

ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΥ:  Κυρία Γεροβασίλη, το θέμα του ορισμού της Τουρκίας  ως ασφαλούς χώρας δεν χρειάζεται να νομοθετηθεί ή φοβάστε διαρροές στη Βουλή και καταγεγραμμένες αντιρρήσεις στελεχών σας;

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Αν χρειαζόταν για κάποιο λόγο, προφανώς θα έπρεπε να νομοθετηθεί. Ούτε χρειάζεται ούτε μπαίνει τέτοιο θέμα ούτε εμπεριέχεται τέτοια ρύθμιση μέσα στο επικείμενο νομοσχέδιο. Και αυτό ακριβώς, γιατί για τον κάθε πρόσφυγα, κρίνεται ατομικά ποια χώρα θεωρείται ασφαλής. Το ίδιο θα ίσχυε και για μια οποιαδήποτε άλλη χώρα και όχι μόνο για την Τουρκία. Επομένως, δεν χρειάζεται, δεν υπάρχει τέτοιο θέμα.

ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΥ: Δεν παραβλέπουμε διαφωνίες που υπάρχουν στο εσωτερικό σας όσον αφορά στη συμφωνία.

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Στη συμφωνία, όπως ξέρετε από την πρώτη στιγμή, κρύβονται πάρα πολλά θετικά. Βεβαίως υπάρχουν σημεία, τα οποία μένει να τα δούμε και – στην πορεία – είτε να υλοποιούνται είτε να διευκρινίζονται. ΄Ετσι υπάρχουν και πολλοί άνθρωποι που δύσπιστα στέκονται απέναντι σε αυτό, ενδεχομένως και δικαίως από την πλευρά τους. Όπως ξέρετε, επειδή στον ΣΥΡΙΖΑ δεν είμαστε σοβιετικού τύπου κόμμα, αυτά μπορούν να εκφράζονται ελεύθερα.

ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ: Σας άκουσα να λέτε για τα μέτρα. Επιβεβαιώνετε δηλαδή τα ρεπορτάζ που μιλούν για 1,8 από φόρους και άλλο 1,8 από έμμεση φορολογία. Και επειδή η προσδοκία της κυβέρνησης είναι η ανάπτυξη και έχουμε δει αυτές τις συνταγές στο παρελθόν, πόσο θεωρείτε ότι αυτό το πακέτο μέτρων μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη και αν το θεωρείτε υφεσιακό.  Παράλληλα, με αφορμή και τις συζητήσεις των τελευταίων ημερών, αν η πρόταση του κ. Μάρδα μπορεί να βοηθήσει στην κατεύθυνση της ανάπτυξης και αν μετά τις δηλώσεις του κ. Μάρδα η κυβέρνηση εξακολουθεί να έχει εμπιστοσύνη στην κρίση του για τις δημόσιες παρεμβάσεις που κάνει.

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Ποτέ δεν πιστέψαμε ότι η συνεχής αύξηση της φορολογίας και μάλιστα με εξαντλημένη τη φοροδοτική ικανότητα του μεγαλύτερου μέρους των Ελλήνων πολιτών, μπορεί να αποτελέσει αναπτυξιακό μέτρο. Ποτέ δεν το πιστέψαμε αυτό και ποτέ δεν το υπερασπίσαμε και ήταν και η κριτική απέναντι σε όλες τις προηγούμενες – τα τελευταία 6 χρόνια περίπου- αυξήσεις της φορολογίας. Σαφώς και δεν το πιστεύουμε. Είμαστε υποχρεωμένοι από τη συμφωνία του καλοκαιριού να αντιμετωπίσουμε με αυτό τον τρόπο το θέμα, το οποίο θέτετε. Κάνουμε μεγάλη προσπάθεια να κρατήσουμε, όμως, την κοινωνία όρθια μέσα από αυτό, αντιστρέφοντας το οποίο επωμίζεται αυτό το βάρος, δηλαδή, οι πλουσιότεροι και αυτοί που αντέχουν περισσότερο να σηκώσουν το βάρος της φορολογίας, προκειμένου να μην πληγούν τα χαμηλά και μεσαία στρώματα. Σε αυτή την κατεύθυνση κινούμαστε. ΄Οσον αφορά τη άποψη του κ. Μάρδα, το διατύπωσε και ο ίδιος ότι δεν είναι ζήτημα κεντρικής πολιτικής. Είναι μια άποψη. Η κυβέρνηση, όπως ξέρετε, το προσφυγικό το αντιμετωπίζει με όρους διεθνούς δικαίου, διεθνών συμφωνιών για την προστασία των προσφύγων και αλληλεγγύης. Βεβαίως, θα πρέπει οποιαδήποτε διατύπωση εκ μέρους ημών να είναι προσεκτική, ούτως ώστε να μην αφήνει σημεία για παραποιήσεις, για παραπλανήσεις κλπ, όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση το αντιμετωπίζει. Κατά τα άλλα και δεν νομίζουμε ότι το πιστεύει και ο κ. Μάρδας, ότι τα ζητήματα της ανάπτυξης και των επενδύσεων στη χώρα, θα λυθεί μέσω των προσφύγων.

ΓΚΑΛΟΝΑΚΗ: Θέλω να φύγω από το προσφυγικό και θέλω να πάω σε ένα νομοσχέδιο που είναι να έλθει την άλλη εβδομάδα και έχει να κάνει με το ηλεκτρονικό χρήμα. Μπορείτε να μας δώσετε πληροφορίες αν θα είναι και πώς θα είναι το νομοσχέδιο και τι θα περιέχει;

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Είναι στην τελική επεξεργασία. Δεν θα ήθελα να μην είμαι ακριβής. Κατά συνέπεια θα πρέπει να περιμένουμε λίγο για όλο αυτό.

ΑΛΕΙΦΕΡΟΠΟΥΛΟΣ: Συμπληρωματικά για το θέμα της αξιολόγησης και των μέτρων. Σε ό,τι αφορά στα κόκκινα δάνεια, υπάρχει περιθώριο στην ελληνική κυβέρνησης να γίνουν κάποιες υποχωρήσεις. Γιατί φαίνεται πως από την πλευρά του το ΔΝΤ επιμένει στο μοντέλο Κύπρου. Υπάρχει περίπτωση να βγουν εκτός αξιολόγησης τα κόκκινα δάνεια, πράγμα, νομίζω, πολύ δύσκολο, εσείς θα μας πείτε ή θα γίνουν κάποιες υποχωρήσεις από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης.

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Τα κόκκινα δάνεια είναι μέρος της αξιολόγησης, δεν βγαίνουν. Ωστόσο, υπάρχει διάσταση. Και  όπως σας είπα, ενώ συγκλίνουμε στο φορολογικό και ασφαλιστικό, όπως διατυπώθηκε και από τους αρμόδιους υπουργούς, υπάρχει διάσταση ακόμα στο ζήτημα των κόκκινων δανείων. Νομίζω ότι η διαπραγμάτευση θα ξεκινήσει πάλι έντονα με την επιστροφή των θεσμών στην Ελλάδα, τη Δευτέρα, στις 4 του μηνός. Έδωσε τις αντίστοιχες εξηγήσεις και ο κ. Σταθάκης, μιλώντας για το πού βρίσκονται ακριβώς οι αποστάσεις μας. Μας αφορά απολύτως το ζήτημα της πρώτης κατοικίας. Μας αφορά πολύ το θέμα των συνδεδεμένων επιχειρηματικών, μικρομεσαίων επιχειρήσεων, με την πρώτη κατοικία κυρίως. Θέλουμε να στηριχτούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις κατά το δυνατόν. Θέλουμε να είμαστε όσο πιο διεκδικητικοί γίνεται σήμερα, διότι αυτό καθορίζει το μέλλον για πολύ μεγάλα χρονικά διαστήματα. Επομένως, θα  έχει ένα νόημα, και για αυτό δεν έχουν γίνει και υποχωρήσεις ακόμη. Βεβαίως, θα υπάρξουν συγκλίσεις. Βεβαίως σε μια συμφωνία με δύο μέρη,  τα οποία κάθονται απέναντι για να βρουν ένα σημείο να συμφωνήσουν, θα γίνουν αμοιβαίες υποχωρήσεις, αλλά έχει μια σημασία ποιες θα είναι αυτές οι υποχωρήσεις και κατά πόσο θα πλήττουν μικρομεσαίους, χαμηλότερα στρώματα κλπ. Επομένως, θα παρακολουθήσουμε τις επόμενες μέρες την πορεία αυτής της διαπραγμάτευσης.

ΜΑΝΗ: Την εκδοχή της τμηματικής αξιολόγησης η κυβέρνηση την έχει απορρίψει;

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Αν υποθέσουμε ότι γυρνώντας οι θεσμοί μπορούμε να νομοθετήσουμε φορολογικό και ασφαλιστικό,  χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι το αποσυνδέουμε από την αξιολόγηση και τα χρονικά της όρια όπως έχουν τεθεί, δηλαδή μέσα στον επόμενο μήνα, δεν θα μας απαγόρευε κάτι ενδεχομένως. Θα προχωρούσαμε στη νομοθέτηση του φορολογικού – ασφαλιστικού, επαναλαμβάνω όμως: Χωρίς να αποκόπτεται και να το κάνουμε κομμάτι της αξιολόγησης, την οποία εμείς αντιμετωπίζουμε ενιαία και θέλουμε να ολοκληρωθεί σε εύλογο χρονικό διάστημα, το οποίο, όπως έχει οριστεί, είναι πριν το δικό μας Πάσχα.

ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Χθες πληροφορηθήκαμε ότι επισκέφθηκε το Μέγαρο Μαξίμου ο κ. Σούλτς. Ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου εξακολουθεί να αποδοκιμάζει τη σύμπραξη του κόμματός σας με τους ΑΝΕΛ;

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Δεν έγινε τέτοια συζήτηση. Νομίζω ότι η τυχόν αποδοκιμασία του πώς στήνεται μια ελληνική κυβέρνηση μετά από λαϊκή εντολή και εκλογές, αφορά μόνο τον ελληνικό λαό.

ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ: Έχει η κυβέρνηση κάποια ενημέρωση σε σχέση με την αεροπειρατεία στη Κύπρο;

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: ‘Εχω την ενημέρωση που έχετε και εσείς, μέχρι πριν φθάσω εδώ. Την παρακολουθούμε με ενδιαφέρον.

ΣΤΡΑΤΑΚΗΣ: Εάν καλύπτουν τη κυβέρνηση οι εξηγήσεις που έδωσε ο βουλευτής κ. Μπαλαούρας με διευκρινιστική του τοποθέτηση μέσω του Γραφείου Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ περί «Μακεδονίας». Βλέπω, πάντως, και στη διευκρίνιση την οποία επικαλείται ο ίδιος, λέει «σε ερώτηση του κ. Ευαγγελάτου, αν απορρίπτω το όνομα «Μακεδονία», απάντησα: Εγώ προσωπικά όχι». Σας καλύπτουν αυτές οι διευκρινίσεις του κ. Μπαλαούρα;

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Είδα προσεκτικά τις δηλώσεις του κ. Μπαλαούρα, στην εκπομπή όπου αναφέρεστε. Μιλούσε για τη σύνθετη ονομασία που θα εμπεριέχει και τον όρο «Μακεδονία». Αυτό είδα εγώ και βεβαίως ο κ. Μπαλαούρας, όπως και ο ΣΥΡΙΖΑ, τηρεί σταθερή, πάγια την εθνική θέση για το θέμα της ονομασίας των Σκοπίων, από την οποία -όπως δήλωσε ο ίδιος ο κ. Μπαλαούρας – ουδέποτε διαφοροποιήθηκε.

ΑΜΠΟΥΓΚΡΕΝ (ARD) : Θα ήθελα να γυρίσω στο προσφυγικό. Παρατηρήσαμε μεν μειωμένες ροές τις προηγούμενες μέρες, σήμερα όμως με την βελτίωση του καιρού, παρατηρούμε αύξηση,  που σημαίνει ότι πιθανόν δεν ήταν από τη μεριά της Τουρκίας.

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Γι΄ αυτό σας είπα ότι το παρακολουθούμε με προσοχή και το αξιολογούμε καθημερινά. Κάποιες από τις προηγούμενες ημέρες οι καιρικές συνθήκες ήταν δύσκολες, άρα θα μπορούσε να οφείλεται εκεί. Πρέπει να παρακολουθήσουμε τις επόμενες μέρες, για να δούμε αν και από την πλευρά της Τουρκίας έχουν ληφθεί κάποια μέτρα ή αν ήταν συγκυριακό. Για αυτό σας είπα ότι παρακολουθούμε και αξιολογούμε συνεχώς.

Σας ευχαριστώ.

Advertisements