ΕΡΩΤΗΣΗ προς τους Υπουργούς :

  • Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας
  • Εσωτερικών

amea1-415x260Με αφορμή την υπόθεση πολίτη, δημότη του Δήμου Τρικκαίων και γονέα τέκνου με ποσοστό αναπηρίας 95%, επανέρχεται στην επικαιρότητα η απαράδεκτα εχθρική ερμηνεία του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου από την Γενική Γραμματεία Πρόνοιας, η οποία αφορά στην χορήγηση του προνοιακού επιδόματος ΑΜΕΑ από τις Διευθύνσεις Κοινωνικής Μέριμνας και Αλληλεγγύης των δήμων.

Συγκεκριμένα, από την μεταφορά όλων των αρμοδιοτήτων σχετικά με την πιστοποίηση αναπηρίας στις υγειονομικές επιτροπές του ΚΕ.Π.Α τον Σεπτέμβριο του 2011 και την υποχρέωση όλων των δικαιούχων προνοιακών επιδομάτων να επαναπιστοποιήσουν το σχετικό δικαίωμα, προέκυψαν τεράστιες καθυστερήσεις με σοβαρό οικονομικό κόστος για τους πολίτες. Με το πέρας της εν λόγω διαδικασίας, όλοι οι δικαιούχοι κλήθηκαν να καταθέσουν τα σχετικά δικαιολογητικά στις αρμόδιες για την καταβολή των προνοιακών επιδομάτων Διευθύνσεις Κοινωνικής Μέριμνας και αλληλεγγύης των Δήμων, βάσει της αρμοδιότητας τους που προκύπτει από τον νόμο 3852/2010.

Οι εν λόγω διευθύνσεις έλαβαν σχετικές οδηγίες για την χορήγηση του επιδόματος, αρχικά με το υπ. αριθμ. 521/26.3.2013 έγγραφο της Διεύθυνσης Προστασίας ΑΜΕΑ της Γενικής Γραμματείας Πρόνοιας, του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας. Στο εν λόγω έγγραφο προβλέπονταν ότι «για νέο δικαιούχο ως ημερομηνία χορήγησης του προνοιακού επιδόματος ΑΜΕΑ λαμβάνεται η ημερομηνία αίτησης του δικαιούχου στα ΚΕ.Π.Α.». Εντούτοις, ελάχιστο διάστημα αργότερα και συγκεκριμένα στις 11.4.2013, με ορθή επανάληψη του σχετικού εγγράφου, η Γενική Γραμματέας Πρόνοιας δίνει νέες οδηγίες στις υπηρεσίες στις οποίες επισημαίνει ότι «ως ημερομηνία χορήγησης του προνοιακού επιδόματος ΑμεΑ λαμβάνεται η ημερομηνία αίτησης του δικαιούχου στις αρμόδιες υπηρεσίες της πρόνοιας».

Η εν λόγω αλλαγή είχε ως αποτέλεσμα όσοι πολίτες ανέμεναν για μεγάλο χρονικό διάστημα την πιστοποίηση της αναπηρίας τους από τα ΚΕΠΑ δεν έλαβαν αναδρομικά τα επιδόματα ενός και πλέον έτους που δικαιούνταν από την ημερομηνία της αίτησής τους μέχρι την ημερομηνία κατάθεσης των δικαιολογητικών στις υπηρεσίες των δήμων. Όπως τονίζει για το ζήτημα ο Συνήγορος του Πολίτη σε σχετικό του πόρισμα τον Μάιο του 2014, «Ζητούμενο επομένως θα πρέπει να είναι σε κάθε περίπτωση να μη μετακυλύεται στους δικαιούχους προνοιακών επιδομάτων το κόστος της καθυστέρησης στην πιστοποίηση της αναπηρίας τους, ασχέτως του εάν η Υπηρεσία που είναι υπεύθυνη για την καθυστέρηση είναι διάφορη από αυτή της χορήγησης της παροχής. Για το λόγο αυτό, ο ΣτΠ έχει προτείνει εγγράφως στις αρμόδιες υπηρεσίες χορήγησης οικονομικών ενισχύσεων, καθώς και στη Γενική Διεύθυνση Πρόνοιας, Διεύθυνση Προστασίας ΑΜΕΑ του αρμοδίου πλέον Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, είτε την παροχή δυνατότητας στους υποψήφιους δικαιούχους να υποβάλουν τη γνωμάτευση σε χρόνο μεταγενέστερο από αυτόν της αίτησης για τη χορήγηση του προνοιακού επιδόματος, είτε την αλλαγή του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, ώστε να είναι δυνατή η αναδρομική καταβολή των ενισχύσεων. Μέχρι σήμερα οι προτάσεις του ΣτΠ δεν έχουν γίνει αποδεκτές από την αρμόδια Διεύθυνση, ενώ συνεχίζει να λαμβάνει αναφορές πολιτών που επισημαίνουν το παραπάνω πρόβλημα.»

Ανάλγητη και ακατανόητη είναι επίσης η αντιμετώπιση των ΑΜΕΑ που νοσηλεύονται για χρόνιες παθήσεις. Με απαράδεκτη απόφασή του ο Υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας προχώρησε στις 27 Μαρτίου 2013 στην περικοπή όλων ανεξαιρέτως των εξωιδρυματικών επιδομάτων σε τετραπληγικούς – παραπληγικούς σε περίπτωση νοσηλείας τους σε οποιασδήποτε μορφής νοσηλευτικό ίδρυμα. Η απόφαση αυτή (υπ. αριθμ. Φ11321/1119/79) τροποποιεί μία εξίσου απαράδεκτη Υπουργική Απόφαση του 1983 (υπ. αριθμ. Φ9/οικ.909/22.6.1983) με την οποία αναστέλλονταν το προνοιακό επίδομα στους δικαιούχους ΑΜΕΑ που αναγκάζονταν σε νοσηλεία σε «Ιδρύματα ασυλιακής μορφής» για πάνω από 30 ημέρες.

Εντούτοις ακόμα και με την πλήρη αναστολή χορήγησης του εξωιδρυματικού επιδόματος, τα έξοδα νοσηλείας στις περισσότερες περιπτώσεις δεν καλύπτονται. Επ’ αφορμής καταγγελιών του προαναφερθέντος πολίτη του Νομού Τρικάλων επισημαίνεται ότι στην περίπτωση της νοσηλείας του αναπήρου τέκνου του σε κέντρο αποκατάστασης εξειδικευμένο στις ιδιαίτερες ανάγκες του, κλήθηκε να καταβάλλει, επί 30 μήνες, άνω των 1000 ευρώ μηνιαίως επιπλέον από τις δαπάνες που κάλυπτε ο ασφαλιστικός του φορέας, εν προκειμένω το ΙΚΑ, χωρίς να υπολογίσει κανείς και την ανάγκη μόνιμης παρουσίας συνοδού, η οποία βάρυνε αποκλειστικά τον ίδιο.

Επειδή είναι απαράδεκτο η Πολιτεία να λειτουργεί εκδικητικά απέναντι στα Άτομα με Αναπηρία.

Επειδή οι γραφειοκρατικές κωλυσιεργίες δεν θα πρέπει να ζημιώνουν τους πολίτες.

Επειδή είναι ακατανόητη η απόφαση για αναστολή του εξωιδρυματικού επιδόματος σε περίπτωση αναγκαστικής νοσηλείας δικαιούχου ΑΜΕΑ.

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί :

  1. Προτίθενται να ενεργήσουν άμεσα, ώστε να μπορούν να λαμβάνουν οι δικαιούχοι το προνοιακό τους επίδομα αναδρομικά εφόσον δεν ευθύνονται οι ίδιοι για τις καθυστερήσεις στις γνωματεύσεις των επιτροπών του ΚΕ.Π.Α;
  2. Είναι στις προθέσεις του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας η κατάργηση της απαράδεκτης απόφασης Φ11321/1119/79, με την οποία αναστέλλεται η καταβολή του εξωιδρυματικού επιδόματος σε περίπτωση αναγκαστικής νοσηλείας δικαιούχου ΑΜΕΑ;

 12 Δεκεμβρίου 2014

Οι ερωτώντες βουλευτές

Δριτσέλη Παναγιώτα

Κουρουμπλής Παναγιώτης

Στρατούλης Δημήτρης

Γεροβασίλη Όλγα

Καραγιαννίδης Χρήστος

Advertisements