ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΌΛΓΑΣ ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ ΣΤΗΝ ΣΥΖΗΤΗΣΗ (2η ΑΝΑΓΝΩΣΗ)

ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΤΑΞΗΣ

ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ «Έλεγχος των οικονομικών των πολιτικών κομμάτων και των αιρετών αντιπροσώπων Βουλής και Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου»

Αθήνα, 18 Σεπτεμβρίου 2014

Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αυτό το νομοσχέδιο πραγματικά θα μπορούσε να αποτελέσει αφορμή για μια μεγάλη συζήτηση γύρω από το πολιτικό σύστημα. Το είχαμε πει και στην αρχή της κουβέντας, ότι η πρακτική κομμάτων που κυριάρχησαν στην μεταπολιτευτική περίοδο στο πολιτικό σκηνικό, οδήγησαν πραγματικά στη σταδιακή απαξίωση του πολιτικού συστήματος. Βέβαια, αυτό είναι ιδιαίτερα εμφανές από τη δεκαετία του 90, με γνωστές όλες τις αιτίες και την ασυνέπεια στην τήρηση των προεκλογικών δεσμεύσεων και την εξάλειψη των ιδεολογικών διαφορών μεταξύ των τότε δύο μεγάλων κομμάτων. Άκρατη κομματική συνδιαλλαγή, πολιτικό ρουσφέτι και βεβαίως, μη ανανέωση του πολιτικού τους δυναμικού.

Όπως είπατε κι εσείς, κ. Υπουργέ, τα αντανακλαστικά της κοινωνίας απέναντι στο θέμα της χρηματοδότησης των κομμάτων, ήταν ακριβώς αυτά που περιγράψατε και γι’ αυτό και βλέπουμε ότι υπάρχει πολύ μεγάλη ανάγκη να τα ανατρέψουμε, όμως, η ανατροπή αυτή θα γίνει με πολλούς τρόπους, διότι δεν αρκεί ένας νόμος για να ανατραπεί αυτή η διάθεση των πολιτών απέναντι στο πολιτικό σύστημα. Βέβαια, η απαξίωση του πολιτικού συστήματος συνδέθηκε και με την απαξίωση των δημοσίων κοινωνικών αγαθών. Ό,τι κυριάρχησε ως πολιτική και κοινωνική κουλτούρα στη μεταπολίτευση, με την οικονομική κρίση αυτό κατέρρευσε εντελώς και όχι μόνο κατέρρευσε, αλλά θεωρήθηκε και υπεύθυνο για όλα τα κακώς κείμενα. Επομένως, με αυτό το νομοσχέδιο επιχειρείται μια μεταστροφή του κλίματος και ανάταξη της εικόνας του πολιτικού συστήματος, κατά τη γνώμη μας, όμως, δεν πρόκειται παρά μόνο για μια αποσπασματική κίνηση και ο θεσμικός και ο δημοκρατικός μετασχηματισμός δεν μπορεί να είναι παρά μια εις βάθος μεγάλη διαδικασία.

Σε αυτό το πλαίσιο και στην ομιλία του Αλέξη Τσίπρα στη Θεσσαλονίκη τις προηγούμενες μέρες, ειπώθηκαν πράγματα σε αυτή την κατεύθυνση, με στόχο την υπεράσπιση και την εμβάθυνση της δημοκρατίας. Είπε για την αποφασιστική ενδυνάμωση του Κοινοβουλίου ως νομοθετικού και ελεγκτικού θεσμού της εκτελεστικής εξουσίας, για την ενδυνάμωση της διαφάνειας, τη διοίκηση του κράτους και τη δυνατότητα ελέγχου των αποφάσεων από όλους τους πολίτες αδιαμεσολάβητα. Η Βουλευτική ασυλία κατοχυρώνεται μόνο στην έκφραση γνώμης και σε ό,τι αφορά την άσκηση του νομοθετικού και ελεγκτικού έργου, ενώ τα ποινικά αδικήματα Υπουργών δεν έχουν χρόνο παραγραφής. Μπορούν να διερευνηθούν οποτεδήποτε προκύψουν αποδεικτικά στοιχεία και είναι σημαντικό, η όποια προσπάθεια του θεσμικού και δημοκρατικού μετασχηματισμού να κινηθεί πρωτίστως προς αυτή την κατεύθυνση. Άλλωστε, πολλά από αυτά είναι και στην έκθεση της GRECO και επισημαίνεται και στην έκθεση αξιολόγησης, ότι δεν έχει γίνει καμία πρόοδος προς αυτή την κατεύθυνση με δικαιολογία που επικαλούνται οι υπεύθυνοι, ότι υπήρχαν αλλά πιο επείγοντα οικονομικά και διοικητικά μέτρα σε προτεραιότητα, οπότε τα θεσμικά έμειναν για αργότερα.

Για τη χρηματοδότηση των κομμάτων που συζητάμε σήμερα, είναι μια νομοθετική πρωτοβουλία σημαντική, όμως, προς ποιά κατεύθυνση; Η έκθεση υποστηρίζει της διαφάνειας. Δεν διαφωνούμε, διότι η διαφάνεια ως αξία είναι αυτονόητη, αλλά προσέξτε, δεν είναι η απόλυτη αξία. Θα έπρεπε να συνδέεται με άλλες αξίες και άλλα έννομα αγαθά για να μπορεί η διαφάνεια να αποτελεί πραγματική αξία.

Στο συγκεκριμένο σχέδιο υπάρχουν προβλέψεις, κυρίως όσον αφορά στους τρόπους επίτευξης της διαφάνειας που κατά τη γνώμη μας χωλαίνουν με κυριότερο βέβαια την εισαγωγή της ιδιωτικής χρηματοδότησης από εταιρείες και επιχειρηματικά συμφέροντα. Δηλαδή, ότι συνέβαινε και στο παρελθόν θα συμβαίνει στο μέλλον, αλλά πλέον νόμιμα και ηθικά. Τώρα δεν θα ταΐζει βέβαια ο λαός τα κόμματα, αλλά ο κάθε κύριος Χριστοφοράκος. Τον κ. Χριστοφοράκο ποιος θα τον ταΐζει; Μήπως πάλι ο ελληνικός λαός, ο οποίος θα πληρώνει μέσα από τη φορολογία του τα διπλά και τρίδιπλα, εξοπλισμούς, προμήθειες, κατασκευές κ.λπ.; Αυτά βέβαια δεν συμβαίνουν μόνο στην Ελλάδα, αλλά έχουμε και πάρα πολλά παραδείγματα και από τις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Σε πολλές δε περιπτώσεις τα συμφέροντα έχουν καταστεί υποβολείς της πολιτικής τόσο των κυβερνήσεων όσο και των αντιπολιτεύσεων. Εμείς πραγματικά δεν θέλουμε κόμματα τα οποία να αντιμετωπίζονται με πρακτικές ανωνύμων εταιρειών της αγοράς. Ήταν ευχάριστες μερικές αλλαγές που έγιναν στο νομοσχέδιο. Ήταν ιδιαίτερα ευχάριστη η ομόθυμη αντίδραση των συναδέλφων και είναι ευχάριστο ότι αρχίζει να φτιάχνει το νομοσχέδιο και όσον αφορά στο ζήτημα των κουπονιών.

Κύριε Πρόεδρε, θα περιμένουμε μέχρι το τέλος να δούμε πώς θα διατυπωθεί ακριβώς αυτό και επίσης ήταν θετικό που αποσύρθηκε η παράγραφος 2 του άρθρου 18 που ουσιαστικά ασκούσε λογοκρισία στα ΜΜΕ.

Το πολιτικό χρήμα έχει πάρα πολλές εκφάνσεις. Θυμίζω στην συγκυβέρνηση ότι χρησιμοποιήθηκε η Βουλή για να εξυπηρετηθεί η σχέση διαπλοκής μεταξύ μεγάλων μεν χρεοκοπημένων μιντιακών συμφερόντων και των κομμάτων που κυβερνούν.

Τέλος, θα ήθελα να θίξω το ζήτημα της μεταφοράς των ετεροδημοτών. Γνωρίζουμε όλοι τι συνέβαινε στο παρελθόν. Σήμερα όμως τα πράγματα γίνονται αρκετά επικίνδυνα. Θυμίζω ότι στις πρόσφατες εκλογές που ήταν ταυτόχρονα ευρωεκλογές και αυτοδιοικητικές εκλογές, εμμέσως καταργήσατε το δικαίωμα των ετεροδημοτών να ψηφίζουν στον τόπο τους, διότι εκτιμήθηκε ότι από εκεί μείωνε το πολιτικό κόστος για την συγκυβέρνηση. Θα πρέπει να βρεθούν τρόποι να εξασφαλιστεί η συμμετοχή όλων στις εκλογές. Ήδη έχουμε μία μειωμένη συμμετοχή με φθίνουσα πορεία και φυσικά θα είναι εξαιρετικά δυσάρεστο να φτάσει να ψηφίζει το 20% – 30% του πληθυσμού. Υπάρχουν θετικές διατάξεις στο νομοσχέδιο στις οποίες κι εμείς θα σταθούμε θετικά, αλλά παραμένει για εμάς σημείο αιχμής το ζήτημα της ιδιωτικής χρηματοδότησης και θα επιφυλαχτούμε περιμένοντας για να κριθεί όλο μαζί το νομοσχέδιο στην Ολομέλεια.

 

Advertisements